Friday, August 5, 2011

golongan "ana" dan "ente"

2,3 tahun lepas gua ikut satu program anjuran NGO kat melake sebagai fasilitator jemputan... NGO ni agak islamik gak la... rata2 ahli2 dia bhsakan diri dorg "ana" n "enta"... gua? gua bhsakan diri "aku"... mane2 mamat2 yg gua x brape tau nme gua pggl "bro" aje... make sepanjang program tu gua ni mcm x dipandang sgt, tego gua pn mcm acu x acu... gua tdo pn x dgn fasi laen... gua tdo ngn bdk2 kump gua... gua mule pk... aik? asal eh? mngkin sbb gua ni x brape islamik kot... tak pun sbb gua xbhskn diri gua "aku".. ptt kene bhsakan diri "ana"... agaknya la... tp gua ni mls nk pk sgt... gua layan je..

kegilaan ini semakin menjadi2...bile gua lepak kt bilik gerakan ngan brder2 ni lepas program... gua sbnrnya mls nk g lepak, tp sebab gua ni menumpang kete member, dan member tu pulak nk lepk jup jd gua pn join la... make bermulalah dialog sinis dorg... kutuk kerajaan ni... salahkan undang2 ini... mrah org ni... kutuk orng ni...

gua hormati brader2 ni... sbb dorg bukan calang2... hebat2 ilmu agamanya... ulasan serta hujah2nya semua hebat... igt name ulama'... kitab2... igt terjemahan al-quran... cukup fiqh nya... habis semua fiqh kuar... gua sgt teruja... gua ade jgk belajar fiqh hukum ni... tp xde lah hebat mane pun... sekadar usul fiqh dan syariah je.. so sedikit sebyak gua fhm ape dorg ckp....

tp yg gua x brape suke bila dorg mule memperkecilkan org laen... pndngan dan bicara org laen dianggap salah bila mana org itu x pakai tudung, xpkai kopiah...

pandangan ustaz atau ilmuan islam di tertawakan bila dia adlah penyokong parti kerajaan.. dikatakan pandanganya tidak mengikut lunas islam, tapi mengikut parti yang disokong... tapi bila seorang ustaz dr parti pembangkang, bukan penyokong biasa malah ahli jawatan kuasa tertinggi, bg pandangan, dgn bulat2 dorag terima sambil mngaku ustaz itu ulama' ataupun tuan guru... sikit pun dorg x tuduh ustaz tu bg pendapat sbb parti yang die sokong... tak ke namanya itu skeptikal dn berat sebelah??

satu lagi yg gua xbrpe sedap nk dgr bila dorg da mule komplen pasal undang2 negara... iya dorg ada pengetahuan luas dalam undang agama... tp pengetahuan dorg pasal undag2 dinegara ini sgt cetek... diorang bersenmgt nk ubah itu, nk islam kan ini tp dorang xtahu caranya melalui undang2 negara... dr segi perlembagaanya... tu yang jadinya leh baring tgh2 jalan raya nk halang kereta sultan perak... sambil jerit jihad!

bg gua brader2 ni sgt bagus... tp percayalah dorg2 ni x mugkin akn kemana2 kalo terus2 jd mcm ni... bercakap tanpa hikmah... bila org yang mereka cop sebagai "xsempurna islamnya"(yg xpakai tudung, gaul bebas) bg pendapt pasal islam dorg marh... kononnya patt diam sahja... sekurg2nya org2 ini ingn berbicara pasal tuhannya, agamanya... knp harus disuruh diam??? mcm mn dgn brader2 ni pulak?? yg sgt cetek pengetahuan dlam undang-undang negara berbicara soal perlembagaan atau fatwa?? adakah juga harus disuruh diam?

bg gua sebab mentaliti inilah perjuangan untuk menjadikan Malaysia ini sebuah negara islam x tercpai... sebab mentaliti membezakan dan melabelkan serta pandangan sinis ini perjuangan ini hnya sekadar mimpi... sbgaimana sekiranya org yg arif undang2 negra ni x barape nk islamik sgt... hbis kalo golongan brader2 ni x nk cmpur dgn dorg mcm mn asimilasi ilmu nk terjadi??? sbb tu la bila golongn2 ini mula bertindak asyik kene ISA je...lepas tu slahkan ISA, sbb tnagkap org sesuka hati...

ilmu Allah ini cukup luas... adaklanya mamat pakai suar pendek dan minah xpakai tudung tu tahu lebih byk dr orng2 yang menganggap dirinya sempurna islam mcm brader2 ni... cuma org2 ini belum diberi hidayah oleh Allah untuk berubah... mungkin bila mereka berbicara soal agama pintu hati mereka terbuaka kearah itu... jd mengapa disuruh diam atau ditertawakan???

tp ini cumalah segelintir... ade jgk orng2 mcm brader ni yg gua respect... ckp pun cool... penuh hikmah... kan bagus mcm tu... org dgr pn suke...

No comments: