Wednesday, August 10, 2011

konsep "i folo u, u folo me back"

gua ade lah terbaca satu 'katun' sindir comel kat sebuah blog ni pasal konsep "i folo u, u folo me back'... katun tu bg tau kononnya blogger2 yang buat konsep ni syok sendiri pdahal trafik tak naek pun... komen pun sikit...

gua x la membangkang ape lg mengkondem pendirian katun tu... (sebab beliau pun promote blog beliau tiap2 hr kt page kelab blogger) ade betul nya... tp gua x jgk bersetuju 100% katun tu sebab nya:

1. bg gua konsep "i folo u, u folo me back' adalah satu medium untuk promote blog... blogger2 baru leh promosikan blog dorg supaya ade orang bc... biarpun org bc ciput je tp sekurg2nya ade org bc dari bila lu bkk blog, tulis entry bepuluh2, then yg bc lu sorg je... tu bru namnya syok sendiri kan?

mcm kes gua da 3 thun tulis blog... slama ni gua promote blog gua kawn2 n budk opis gua dulu je, so geng2 ni je la yg bc blog gua... tp bila gua join kelab blog kat FB gua da ade pembaca dr blog laen... walaupun bukan pembaca setia tp its a kickstart! blogger2 otai dulu2 pun start dr zero gak... strt dr promote gak...


2. konsep ini juga boleh dijadikan medium untuk perbaiki blog lu org... contohnya semalam ade sorng blogger dtg komen blog gua katenya:

"bro..komen sket leh x?
kalo ko tukar font entry ko ak rasa lg best nk baca...
cadangan ja..jgn marah erk:)"

mane de gua mrh org bagi komen ikhlas mcm ni... ni maksudnya secara tidak langsung, konsep ini leh improve blog gua... tak cya lu org leh tgk entry tu kat sini.

3. gua xpernah pun expect konsep ini boleh menaikkan traffic gua dgn mendadak... apatah lagi mencari popularity... mcm gua ckp td konsep ini sekadar kick start... kalo lu org guna konsep ini semata2 nk tambah folower n leh belagak kat adik beradik lu n org2 kampung lu bhwa blog lu da ade riban2 folower baru la gua leh ckp gile n nk mkn penendang....

sekali lg gua bukan nk kondem mn2 pihak... tp kalo lu org againts konsep ni cuba la lu org try buat account blog baru n jgn buat konsep 'i folo u, u folo me bck' brapa byk sgt yg akan folo lu ape tah lg bc entry lu... try la....
http://www.blogger.com/img/blank.gif
nk naikkn traffic n dpt byk pembaca bukan sekadr folower tp juga kualiti blog lu org... gua x ckp pun entry blog gua bgus... tp nk jd blog2 serupe otai2 tu kene byk menulis n membaca dan jadi matang melaluinya...

n kepada blogger2 pun bila nk folo blog org laen luangkan lah ms bc entry2 org yang kita nk folo tu... latest entry pun xpe... asalkan bc... kalo drop komen lg cantek... jgn la tekan link... pas tu folo pastu blah tanpa sebarang perasaan...

serius ni gua bg nasihat ikhlas

34 comments:

hzrhkamal said...

nizam, you wrote good stuff in here. seriously. ;)

keep on wrting.

tak ada konsep "i follow you, you follow me" when I chose to follow your blog. but yeah, terjumpa masa awak post kat facebook.

anyway, Good luck!

nick dot anis said...

like3...wah!!u da menegakkan benang yg basah:-)

chill

Anak Pak Amran & Makcik Hasmah said...

Seriously entry yg sgt best lagi cool!! Explanation yg lengkap & sgt logik !

Good Job Bro ! Persyaitonkan ape org nak ckp. Muahaha. Tulis & kalo orag minat dia layan entry kita. tp betul jugak. kalo setakat tekan follow & then blah. Sedikit sadis di situ. btw, satu permulaan yg baik ape ;)

Dhiya Fariza said...

Couldn't help it but to agree with u. Maybe some people perception regarding I folo u u folo me are different, but what u wrote here, we totally have the very same idea. Kudos!

GadisAntik said...

i luve this one. ;) setuju jgk part bile kite da follow, tp x nk bc pun blog kite. sob sob sob.. sades nyeee.. ;p

xanders.co said...

Yeah. Tapi aku ada satu point pasal ni. Konsep u folo i,i folo u ni patutnya kena tahu. bila dah folo,pandai2 laa bukak dan komen kan. alang2 dah nmpak update kt dashboard,tggu lagi. try je laa bkk kan. baru btol konsepnya. hehehe

Anonymous said...

betul2...aku sokong...

Nur Dalin said...

sokong~! yes.. otai2 pun start from scratch.. promote our own blog is for letting know other ppl bout our own blog rite? lau sendiri baca, jgn buat blog.. buat diary dalam buku harian? hehehe..

Love you.. er.. your entries~!! wooohhoo.. ^,^

Unknown said...

setuju sgtsgt

Anak Pak Amran & Makcik Hasmah said...

To owner blog, sy telah menulis 1 entri berkaitan dgn tajuk ni. & dah tag your blog suh blogger yg lain baca. tak pe kan? hehe. tag tanpa kebenaran. :)

nak bantu mempromote blog brader. Peacce. Jemputlah baca. Muahaha.

cik eka comel said...

sudah foloe =)

IzyanWasli said...

Gua pun ikhlas ni folo luu. hahaha. lu folo gua balik! ahhh, pedulikk. ekekekek ^__^V

NaNaKyu said...

hohohoho..dl sy berprinsip bahawa sy xkn wat bnda2 cmni..i folo u,u folo i..xcye?ade lg post pasal tu dlm blog sy..poyo kn?tp lame2..eh..started yesterday..yg kte berperang2 folo mengfolo kt kelab blogger tu..sy rase cm ..if sy teruskan ngan prinsip xberfaedah sy tu..smpai ble2 pon sy xkn maju..btol x?kalo nak harapkan org singgah blog kte..ntah die sedar ke x kewujudan blog picisan cm sy neh..kn?xpe la..sy setuju je ngan pe yg awak ckp..btol la tu..kadang2 kte kna pentingkan diri sendiri demi kebahagiaan kte..jgn nak pentingkan kebahagian org sgt..lantak la org nk kata ape..ble perang2 cm smlm..rase cm syok lak..rase cm ukhwah antara korg dh terbentuk..=)..ok,dh melalut byk neh..chow!

shida said...

nice bro..hi3~~

asnizaziz said...

ni best bro..setuju ^^

Anonymous said...

Terbaekkk ah! Kita sesama blogger saling menyokong kan...

Zura Tahir said...

setuju..itu satu cara promote blog...xsume org th wujudnye blog kite nie..kalau setakat nk follow semata2 nk followers ramai...mcm ade ketidak ikhlasan je dlm hati tue..seolah2 terpaksa...kualiti better then quantity...

nuurjana said...

best kot...terpukul org yang slalu buat...hahaha..(not me lah(~ek?)hehe)

bukanretis said...

aku da dropkn kumen ak kat cn eh..tak blah gitu je eh..hihihi
btw,nice entry n advice..
bg aku,skang ni penting lg kumen2..dr folo lpstu buat bodo je..

Anonymous said...

this is cool :) thumbs up :)

Fyda Rahim said...

hehe.. btl2.. sokong..

alfsfr.ali said...

10000% setuju pe ko ckp!!

pape pun makasih bebyk sbb trima cadangan ak tu..kalo de pape komen kt blog ak ckp r..dialu-alukan.

OmmaWany said...

like2...wani pn amalkn konsep nie...wani gune konsep nie bukan semate2 nk followers or ape p nk dowg tw kewujudan blog wani supaya segala pe y wani post dpt d bce n d kongsi bersame2...kn2? btw wani da follow u tw

Erra Kyra said...

betui3....<3

Lida Rahim said...

ya LR setuju banget sama lo.. folo memfolo leh gak jadi pemangkin utk menulis (kadang2 LR tak der mood nak tulis)

izzah zubir said...

up to individu la.janji kejar folowwer yg berkualiti bukan kuantiti.kalau dua dua skali lebih masyuk kan.btw done following u :)

agent hartanah said...

ala...x reti la nk buat..mcm mane nk suw owg follow?nk tulis kt ner?lg2 law x reti nk citer pnjg2...

NuruljannahAyub said...

apa yang dibentangkan kat sini ada betulnya dan boleh digunakan :)

Nur Hafizah Hadi said...

Okay sangat setuju. Aku perasan blog yang banyak buat entry sindir2 i folo you, u folo me back kejadah tu kebanyakkannye blog2 yg da stabil yg mmg dah top n of course rmi follower. sebab tu diorang x payah nak guna konsep tu. same la bro. Dah setahun lebih tulis blog. Promote paling2 kat fb among friends jek. mmang org x tau dan x maju ke mana.

~AiMi SyAhiRAh~ said...

Suka entri ni! sgt setuju.. huhu..

Azura Mendezz said...

Sape xsuka ramai follower??
tapi lebih suka jika kita difollow sebab blog kita bagus & akan selalu dipantau..bukan setakat follow jek..itu yg terbaik kan?? =)

~Queen Q~ said...

betul2.. kalau boleh, nak orang bace ape yang kite tulis. xde la kite menaip ni for nothing. stakat follower ramai, tapi orang sikit pun tak kisah isi kandungan blog kite nk buat ape.

Unknown said...

at least bila ada "i folo u folo me back"...sedikit sbnyak apa yg kita tulis dpt dikongsi dgn pmbaca2 lain...
x salah.... thumb up...entry yg bagus teramat2....

Unknown said...

Wah...ade terkena jugak entry ko nie..terbaik la rudy