Friday, July 22, 2011

skeptikal-bersih 2.0

hah... lu rudy, org sibuk cita psal bersih, lu pun sibuk nk cite gak... hahaha tu la respond hati gua bila otak gua mula terpikir2 nk tulis post ni... tp gua ni cpt lupa ngn apa yg gua bc.... so eloklah gua rakamkan pendapt itu disini...

dulu gua selalu di tuduh oleh sahabat2 di parti pembangkang katanya gua ni cetek pembacaan, nyk sgt bc utusan, byk sgt tgk berita tv3, ptt jd mcm dorg byk bkk youtube, http://www.blogger.com/img/blank.gifbc blog2 pembangkang, bc harakah, tg malaysia kini... jadinya untuk tidak menghampakan sahabat2 ni, gua pun dgn ikhls hati bukak la laman2 web tersebut... kang dituduh duduk bwh tempurung lak...

secara tuntasnya,bila berbicara soal bersih akan ade 2 bnd besar yg kita bincangkan...
1. soal agama
2. soal politik

soal agama tu leh la dgr kat sini, untuk pengetahuan ini adalah pendapt Ustaz Fathul Bari Mat Jahaya. ulama UMNO tu! bak kate salah sorg member FB gua sambil gelak.... kat sini , ni pendapat tuan guru Haji Abd Hadi Awang... ini org PAS ni terang tang-tang...

dan satu lagi pendapt ustaz asri... pendakwah bebas... hujah diberikan selepas perhimpunan bersih...

senang je... bg gua setiap ulama sebenarnya bg point yg sama... demonstrasi bl ada kekecohan adalah haram... cuma yg satu terus letakkan haram terus sebab takut berlaku kekacauan, sbb dr segi lumrahnya pun dan sejarahnya bila demonstrasi pasti ada provokasi.... dan yg satu lg bg kelonggaran, kalo demonstrator berjanji tak berlaku kekecohan, knp tidak dibenarkan sahaja demonstrsi...

habis soal agama, setrusnya politik...

tuntutan bersih secara lahiriah sgt baik.. mahukan pilihanraya yang bersih... bagus... tp kenapa pilih demonstrasi??? kn lagi byk pilihan laen??

ahhh... da try semua medium tapi tak berhasil.... tak berhasil??? 5 negeri sudah jatuh ke tgn pembangkang... suara kerajaan diparimen sudah kurg 2/3... ya SPR ada kelemahan, jmp saja SPR dan berbicang,,, eh.. ambiga lawyer... kalo SPR x adil bawa saja kemahkamah... sblm ni karpal singh said "dont mess with me" xkn boleh tolong kot...

jadinya, kesimpulan gua, bersih hanyalah sandiwara politik... bukan tuntutan... cuma tuduhan... simple minded people yg skeptikal pd partiya akan menyokong bersih atas dasar "keadailan"... maka turunlah beramai-ramai, walaupun polis da dkt 2 minggu ckp jgn turun!

bila da turun, polis pun bg la gas pemedih mata, tangkap mana2 yg ptt ditangkap... maka keluarla video "sedih" kat youtube pasal kekejaman polis... menyerang tanpa org awam yg berhimpun secara aman... 1 je gua nk ckp lu turun nk g demonstrasi ptt lu sedia fizikal dan mental lu... bite the bullet! org omputeh ckp...


soal ambiga pulak, aduih... tak payah lah nk gua bincang sgt... nnt kang gua terulang point2 basi lak... senang ckp... tny diri lu sendiri... why ambiga?

kesimpulannya... tak payah la buat lg bnd2 mcm ni... yg bertekak PAS n UMNO gak... yg kutuk2 mengutuk sesama islam gak... nape la kita ni senang sgt nk diperalatkn... pelik...

No comments: