Wednesday, September 16, 2009

biar betul cine??

gua sembang2 ngan bro gua ari tu... ntah nape kepale kitorg jd gle mlm tu dan tak semena-mena cb mempersoalkan nama Hang Tuah dan saudra-saudarany yang menjadi lagenda orang melayu dan kerajaan Melaka lama....

"gua rase ar bro, Hang Tuah n saudare2ny tu org cine la" dah start da abg aku bg teori tak masuk akal die sambil start rokok...

"ape hal lak??" gua cube membantah tp msih gak nk dengar teori sumbang beliau.

"lu tak hairan ke nape gelaran 'hang' tu diberikan kepada Hang Tuah n sudare2nye tu, same ngan gelaran yg diberi kepada puteri cina 'Hang Li Po' lg pun kan hang Li Po dtg ngan 5000 org pengikutnya?" hm~ btul gak...

"lg satu, org melayu lain mane de dpt gelaran 'Hang' mcm diorg Hang Tuah tu, mcm Tun Perak, Tun Fatimah.." gua da anguk2.. tah nape gua leh tepengaruh ngn org tue ni..

"and lu tak hairan ke name2 diorang tu pelik, mcm Tuah and Kasturi tu ok la, how abt jebat, lekiu, lekir... x mcm name org melayu pun.." btul2 gua dulu kecik2 pu heran gak name diorg tu, asl tak letak Arjuna ke, Nizam ke bru mcm melayu..

"so lu rase name diorang pe sebenarnye?" gau try nk uji teori liar ni.. so ni jawapan bro aku tu...

Hang Tuah=Hang Tiew Wah
Hang Jebat=Hang Chee Fatt (atuk moyang Chow Yun Fatt)
Hang Lekiu=Hang Lee Kiew
Hang Lekir=Hang Liew Keer
Hang Kasturi=die ni je org melayu!

wahahahaha gua gelak besar dgr name Hang Tuah bersaudara da jd name cine... gua da ter bayang diorng pakai costume cine tp bwk keris! peke jadah nye...atau korg leh bygkan jet li ngan keris!

"lg satu bro org melayu dlu mane berani nak menderhaka... tp oleh sebab Hang Jebat@Chee Fatt tu org cine so beliau selamber la menderhaka kan?" abg gua senyum... bangge btul die bg teori tak masuk akal tu...

"tapi bro, name pun Hang Tuah 'bersaudara', mesti dorg sume bersaudara, org melayu, islam!" gua cb pertahankan sket pendirian gua..

"alah, org melayu ni kan 'baik', ble da rapt diorang pun anggap saudara la" jwb bro gua.

"btul gak bro.. lg pun ade percanggahan ttg sape yang menderhaka tu ikut buku Sejarah Melayu ngan Hikayat Hang Tuah... Kalo buku Sejarah Melayu yang derhaka Hang Kasturi, kalo Hikayat Hang Tuah, Hang Jebat yang derhaka!" gua da terpengaruh plak.. semangat hang tuah gua da longgar plak nih!

"ha.. lu tau pun.. sebab tu ade percanggah mcm tu coz diorg pun x pasti Hang Jebat yang cine tu derhaka ke hang kasturi yang melayu tu yang derhaka" abg gua gelak.. cis! mane la org tue ni dpt idea sohai mcm tu.

"kalo Hang Kasturi yang melayu tu yang derhaka mesti Hang Tiew Wah yang cine, cuak, coz da bunuh org melayu kt Melaka sebab tu kuar uangkapan 'tak kan melayu hilang didunia' die nk bgtau walaupun die da bunuh Hang Kasturi yang melayu tu, ade rmai lg org melayu lain.." tambah abag aku..

" kire kalo dalm bahase sekrg 'relax la, gua bunuh 1 org je org melayu, kan ramai lg org melayu lain??' " aku tambah..
wakakak sohai nye~ pe kebende la teori ktrg ni...

gua angguk2.. gua da start pk nk buat research kat internet tentang teori liar abg gua tu.. die gelak2 je sambil hembus asap rokok ke langit..

cis! org tua ni bukan leh cy sgt die blajar Architect pe lak kene mengene ngan sejarah?

hm~ btul ke hang Tuah org cine eh? kalo mcm tu kite org melayu da kehilangan 5 org pahlawan lagenda kita... tp da terselamat dari tuduhan melayu pernah menderhaka...

owh TIDAK!!!

hasil belek2 gua kat internet gua ngan jayanya da jmp beberapa blog yang bincang soal ni...
(owh~ abg gua dpt teori ni dr internet la nih!) korang leh bc yang ini.

blog tu quite good coz perbincangannya lebih terperinci dr blog2 lain.

next post teori abg aku tentang asal-usul pantun melayu lak... sure lebih menggugat akal korg...wakaka

2 comments:

Ezy said...

i think last time i comment something at this post lol~
nevermind lol!
so, what u think about that lol?
i want to hear ur opinion...
i think... i can accept ur bro's theory lol~
hahaha~ now, i keep thinking about it lol~

'rudy Tensai' said...

why last time?
i still think hang tuah n his brother is malay..
so many story tht back in zaman kesultanan melayu melaka hv hang tuah include in it..like puteri gunung ledang, Tun fatimah and non of this story told that hang tuah is Chinese ...
furthermore in hikayat hang tuah thats so much details abaout hang tuah, where he live when childhood, wht his keturunan, parents name etc....
but like u read in this blog i cant resist to slidly believe in my brother theory...
maybe the theory is just coincidence...
zzzzz...